Parteixo de la base que els aprenentatges han de ser actius
Encara que sapiguem força gramàtica, amb prou feines parlem idiomes després d’anys d’estudi. Plantejo unes classes de cuina absolutament pràctiques en les quals tots els materials necessaris – receptes, instruccions, llibres, vídeos – estan en anglès.
Ensenyo mètodes i tècniques de cuina, no només receptes. Així s’adquireixen les eines necessàries per preparar, adaptar o inventar qualsevol recepta. Comencem per l’essencial i bàsic: sopes i salses, sofregits i picades, verdures i guisats, carns o peixos, postres i snacks i sempre viatjant per les cuines del món.
Els alumnes poden començar per les tècniques de cuina i les estructures de d’idioma més bàsiques; poden tenir un gran nivell culinari i baix nivell d’anglès o tot el contrari. En treballar en grups petits, la dedicació és molt personalitzada: tots els alumnes cuinen, tots han de llegir i entendre les receptes, opinar i aportar suggeriments. Els alumnes s’emporten tot el que han cuinat en les seves carmanyoles.
I per què cuina??? Doncs, perquè és una activitat educativa, creativa i lúdica
Preparar un menjar senzill i sa en tornar a casa o organitzar la carmanyola per l’endemà és fàcil; però aporta a les persones autonomia i responsabilitat. Aprendre a triar què mengem i per què, saber d’on vénen els aliments i el seu cost mediambiental, què ens aporta cada aliment i què necessitem, o no!, és un ensenyament de vida.
Cuinar és creatiu, doncs, a partir d’uns quants productes podem obtenir múltiples resultats, explorar el món i activar tots els sentits. A més, produeix plaer i enriqueix la nostra autoestima, doncs, ens dóna reconeixement personal i social pel que hem aconseguit.
Cuinar relaxa i allibera stress, del que tots tenim en excés; pensar què sopem i posar els cinc sentits en això fa oblidar el cansament o els problemes encara sense resoldre.
El procés
Contingut |
Acció |
Durada |
Benvinguda i presentació dels objectius de la sessió |
Introducció de la professora
Disposició del grup en taula rodona |
25’ |
Introducció de les receptes i ingredients |
Entrega del material: receptes, vocabulari i textos relacionats
Activa participació dels alumnes sobre experiències i coneixements relacionats amb les receptes de la sessió |
|
Presentació del vocabulari bàsic i petits textos relacionats |
Dubtes i comentaris | |
Planificació i repartiment de tasques |
Divisió del grup i organització de rols i tasques | |
Elaboració plat 1 |
Tots els alumnes participaran en la preparació de cada plat organitzats en petits grups, segons complicitat i volum de treball
Instruccions concretes d’elaboració Utilització del flipchart per a ressaltar conceptes, vocabulari i aspectes significatius des del punt de vista lingüístic Es fomenta el diàleg sobre les particularitats dels ingredients, la seva història, els seus usos i altres receptes similars, semblances i diferències |
30′ |
Elaboració plat 2 |
30′ | |
Emplatar i tast |
Moment de gaudir i relaxar-se
Recapitulació en grup: tècniques, coneixements i vocabulari après Plans d’acció i avaluació de la sessió |
20’ |
Neteja i ordre |
Som-hi! | 15′ |